• Úvod
  • Rozcestník
  • Novinky
  • Odkazy
  • O projektu
  • Kontakty
  • Telefon
  • Email
  • Jak v lockdownu nezcvoknout?

    Současná doba? Uff! Je to fakt náročný pro všechny! Nikam se nesmí, škola jen přes počítač, všechno zavřený...Jak se z toho nezbláznit? Zkuste naše lockdownové desatero! Je tam spousta inspirace, jak si teď zachovat duševní zdraví.

    1. Je v pohodě nebýt v pohodě

    Cítit se teď smutně, naštvaně nebo rezignovaně je úplně normální!
    Nebojuj s tím, zkus si najít ventil, sdílej to s někým, řekni si o pomoc a podporu...komunikuj!

    Kam kouknout pro inspiraci?

    2. Zvolni

    Sniž v této době nároky na sebe i očekávání od druhých.
    Není nutné řešit všechno hned teď, dej si čas, prostě uber plyn...jako bys z dálnice sjel/a na klikatou úzkou okresku :-)

    Kam kouknout pro inspiraci?

    3. Pěstuj vlídnost a shovívavost

    Zkus více odpouštět sobě i druhým, buď sám/a k sobě k sobě vlídný/á a laskavý/á, dovol si i druhým chybovat a hledej si malé drobné radosti každý den

    Kam kouknout pro inspiraci?

    4. Užívej si přírodu a off-line svět

    Pobyt v přírodě (zvlášť v lese) a v off-line světě prostě pomáhá všem. Nemusíš zrovna objímat stromy, ale každý den je dobré aspoň na chvíli nechat on-line svět za zády a "vyvenčit" se off-line

    Naše tipy:

    5. Hýbej se 

    Naše tělesná schránka teď v distančním světě dostává dost na frak, příležitostí k pohybu je tak málo...ale kdo chce, způsob si najde:-)

    Naše tipy:

    6. Dodržuj pravidla, režim a zařaď rituály

    Zásadní pro přežití krizí jsou nastavená pravidla hry, zdravý režim a příjemné rituály.
    Rutina, tj. opakování činností, sehrává v krizových situacích velmi důležitou roli, protože snižuje míru stresu, nepředvídatelnost totiž znamená jen další stres.
    Zkus svým dnům dát jasnou strukturu a dodržovat ji, jak na to?

    Mindfulness - Tipy na každý den (Český mindfulness institut, web s tipy)

    Pravidla na doma

    I když to v bytě s ostatními členy rodiny může být někdy komplikované zkuste si společně nastavit pravidla hry
    Každý má mít právo na chvilku soukromí, chvilku a prostor jen pro sebe, kdy nemusí být ostatním k dispozici.
    Někdy pomůže se dohodnout na pevných pravidlech – například když si nandám sluchátka a poslouchám hudbu, nepřeji si být rušen/a.

    Kam kouknout pro inspiraci?

    Zdravý režim

    Základem je oddělovat práci/školu a volný čas. K tomu mohou sloužit přechodné aktivity - rituály. S jejich pomocí mozek vnímá rozdíl mezi školou/prací a volným časem.

    Tipy pro udržení denního rytmu:

    Rituály

    Pomáhají mozku "přecvaknout mezi režimy" Jak si vytvořit rituál? Mělo by to být něco příjemného a ne moc složitého.
    Ideální je zařadit je na přelomech dne, tj. ráno, v poledne nebo v podvečer/večer
    O rituálech slavných si můžeš přečíst ZDE

    Tipy, jaké rituály zařadit:

    7. Využij čas pro tvoření a seberozvoj

    Tvoř, čti a rozvíjej se, tato doba je na to ideální. Tvůrčí a seberozvojové činnosti mohou být skvělým ventilem pro průchod emocí, můžeš si u nich odpočinout a přijít na jiné myšlenky...a taky si něco nového vyzkoušet nebo se naučit
    Co zkusit třeba malování, vyrábění, vaření, muziku nebo psaní? Nebo vytvořit vlastní komix? Nebo přečíst knížku úplně jiného žánru? 

    Kde hledat inspiraci?

    8. Vyzkoušej dobrovolnictví

    Zkus se stát dobrovolníkem. Dobrovolnická činnost ti může nalít novou krev do žil, získat pocit smysluplnosti i cenné zkušenosti, které se budou vyjímat ve tvém CV

    Kde hledat více informací?

    9. Postupuj "step by step"

    Neboli krůček po krůčku, teď je více než kdy jindy důležité dávat si blízké cíle a neplánovat velké věci.
    Neřeš všechno najednou a snaž se plánovat své dny realisticky. Jen tak se ti podaří zaznamenat malá každodenní vítězství namísto toho, aby sis připadal/a nevýkonný/á či nedostatečný/á.

    Náš tip:

    10. Přežij vichřici

    Dobrá zpráva na závěr: každá bouře jednou skončí!. Současný stav není na pořád, situace je přechodná - to si opakuj každý den.
    Dnešní doba je složitá a klade na nás velké nároky a ano, je možné, že to celé bude ještě nějakou chvíli trvat, ale dříve nebo poději se situace zlepší.

    Náš tip:

     

    Datum: 02.03.2021 19:03:53